OPINIÓ | GASTRONOMIA

 

SUKOMI

“Volem que el client vingui a gaudir. Que l’experiència que s’emporti sigui com un orgasme.”

Carme Lleixà i Jacob Coll

Parlar de Sukomi és parlar d’un referent de la cuina japonesa. És tradició, és qualitat, és proximitat, és gust per les coses ben fetes.

L’entrevista està dirigida a Carme Lleixà i a Jacob Coll, els fundadors, però en la taula ens acompanyen també les seves respectives parelles, Ramón i Miriam. Junts ens endinsarem en una fantàstica degustació gastronòmica i en una divertida i intensa ‘conversa’ que ens portarà a descobrir tot el que envolta a la marca i, el més important, deixarà al descobert la part humana que hi ha darrere d’ella.

La primera incògnita era revelar l’origen del nom. La resposta té un toc anecdòtic i familiar, fins i tot, jo diria, afectuós i divertit. L’explicació ens les brinda Jacob: “Saber els orígens d’una marca que ara ja és reconeguda li agradarà a la gent. El meu sobrenom de petit és ‘Koko’ i la meva dona es diu Miriam, li afegim la ‘su’ de sushi a les inicials i tenim SUKOMI. No significa res en japonès, com la gent imagina, però per a nosaltres té un sentit especial. Aquest és l’origen: casolà 100% (riures en la taula). Que se sàpiga l’origen del nom fa el projecte encara més pròxim.” Així que, secret revelat!

Com neix la idea de crear el negoci?

“Més o menys semblant al nom”, contesta Carmen entre riures. Continua Jacob, “a Miriam i a mi ens agrada molt viatjar i en els llocs que visitàvem sempre anàvem a restaurants japonesos. En les Terres de l’Ebre no hi havia cap japonès i ens asseiem amb Carmen, que ella és la que executa, i li vam dir què si en totes les ciutats del món hi havia un, aquí també havia de funcionar i ella va dir ‘anem a l’aventura’.”

“Fa més de 20 anys que menjo cuina japonesa”, aclareix Carme, i si a tanta gent li agrada no podia fallar, així que madurem la idea i a poc a poc la vam anar perfilant.”

Jacob: “La gent al principi ens deia que estàvem bojos. I el que sí que teníem clar és que havia de ser un ‘japo’ de nivell, amb la millor matèria primera, equilibri entre qualitatpreu, una decoració molt xula i un servei espectacular.”

Projecte d’interiorisme Alado Studio

El disseny d’interior li ho encarreguen al prestigiós Alado Studio de Tortosa que aconsegueix plasmar perfectament els valors i la filosofia del projecte. Les textures, el mobiliari, la il·luminació i cada detall ens emboliquen en un ambient elegant amb reminiscències a l’estil japonès. “Perquè la gent associés Sukomi a qualitat havíem de buscar referents de la zona i això és el que vam fer”, comenta Jacob. “Estem molt contents amb el resultat.”

Carme i Jacob formen un tàndem perfecte i equilibrat. Ella és la figura que dóna la cara.

“És la que porta el dia a dia de tot” i Jacob es dedica al màrqueting i a l’estratègia de negoci. En paraules de Carme: “Jacob és l’impulsor i jo la que executo.”

Però en aquest equip hi ha una altra part important: Miriam és la ‘gran cap’ i, encara que ella prefereix mantenir-se en una posició més discreta, intervé en totes les decisions de l’empresa.

Equip: Leire, Enric, Edgar i Anuar

Una altra figura a destacar és el Xef. Al Sukomi compten amb Héctor Ribeiro i Anuar Fasabi, dos mestres de la cuina que fan que els plats arribin a la taula al més pur estil tradicional japonès. Encara que aquí la gastronomia japonesa es fusiona amb la mediterrània, en general, i la de les Terres de l’Ebre, en particular, el que els dóna un toc d’originalitat i fa que desenvolupin un segell propi.

“El que teníem clar és que havíem de tenir productes de la zona, del territori, perquè això fa que la gent se senti identificada amb el teu restaurant”, apunta Jacob.

“Volíem recollir tot el potencial gastronòmic que tenim en el territori i adaptar-lo a la cuina japonesa.”, explica Carme.

Orgullosos i amb la boca ben ampla comparteixen amb mi alguns d’aquests productes: arròs de Delta, varietat okura (especial per a elaborar sushi), tonyina de Balfegó, anguila de Roser, Bacallà de Sorolla, espardenyes de Sant Carles de la Ràpita i ostres del Fangar; estendards de la gastronomia de les Terres de l’Ebre que desfilen per la cuina del Sukomi i que li aporten aquest segell de fusió, creativitat i identitat que abans assenyalava.

Bao de bacallà en tempura amb maionesa de yuzu, cibulet i salicòrnia i l’anguila teriyaki són dos bons exemples d’aquesta mixtura de cuines.

Sashimi chu-toro de tonyina vermella Balfegó

Japanese Experience és ‘l’eslògan’ que acompanya al nom. Els demano que defineixin en tres paraules l’experiència que un client pot tenir. “Tradició, sabor i rigor”, són les triades per Carme. Jacob n’apunta una: “UMAMI”. És una combinació de dos termes japonesos: ‘umai’, que significa deliciós i ‘mi’ que significa sabor. Ve a ser alguna cosa així com saborós, i saborós, dono bon compte d’això, és tot el que pots degustar al Sukomi.

“Volem que el client vingui a gaudir, que l’experiència que s’emporti sigui com un orgasme.”, aclareix Jacob (riures). “La millor publicitat és un client satisfet.”

California roll de cranc snow, alvocat, maionesa, tobiko i sèsam

Carme: “El que és important és no baixar la guàrdia. Has d’estar sempre renovant, sempre amb idees brillants. No pots parar mai. No pots descansar.”

Jacob: “No pots fer sempre el mateix. Penso que innoves o t’estanques. Qualsevol cosa que emprenguis ha de ser com un riu. Ha d’anar fluint. Si l’aigua s’estanca es podreix.”

Isshōkenmei és una paraula que reflecteix perfectament la cultura del treball i l’esforç que tant es valora en la societat japonesa. Es pot traduir com “esforçar-se al màxim”, fer alguna cosa amb tota la nostra energia. I això és el que percebo durant l’entrevista amb els nostres protagonistes: hi ha passió, intenció de fer les coses bé, hi ha professionalitat, hi ha compromís i una gran voluntat per a què els clients marxin satisfets i feliços.

Els pregunto pel plat de la carta que els provoca un orgasme gastronòmic i aquestes són les seves respostes: a Jacob la ventresca toro de tonyina vermella de Balfegó, a Carme les tempures, a Miriam els california rolls de cranc i a Ramón l’anguila teriyaki.

Hi sumo el meu orgasme gastronòmic de la jornada i em decanto pel sashimi d’orada preparat amb la tècnica usuzukuri que es basa a tallar el peix en làmines molt fines, netes i precises, gairebé transparents. És una delícia al paladar, ha de ser aquest umami del qual abans ens parlava Jacob…

Sashimi d’orada de llotja

A la cuina japonesa la presentació del menjar és un element fonamental i forma part de la tradició a la taula. “Els cuiners ens van transmetre la importància de la vaixella, així que busquem proveïdors importadors japonesos a Barcelona. Quan vam veure els preus ens vam espantar però si volíem donar qualitat havíem de fer aquesta inversió i així ho vam Al Sukomi no queda cap element a l’atzar. Tot està tamisat per aquest vel de rigor i perfecció que condueix al camí de l’excel·lència.

El format està tan ben dissenyat que ara poden llençar-se a obrir franquícies.

L’experiència pilot els va portar el mes d’octubre passat fins a Sant Sadurní d’Anoia.

Hatsukoi Restaurant té l’essència i el segell del Sukomi però no serà fins al juny d’enguany que s’obrirà la primera franquícia oficial a Vinaròs.

Dins dels seus plans d’expansió també està ampliar el local per a crear un punt exclusiu de take away, un espai per a esdeveniments privats, potenciar els cursos de formació de cuina japonesa i crear una línia de productes semielaborats com ara la seva salsa teriyaki casolana.

Sukomi Take Away

La pandèmia no els ha acoquinat, al contrari, li han extret la part positiva. “Al principi hi havia molts nervis i incertesa però van començar a trucar i a trucar per a fer comandes per a emportar i a la setmana ja teníem la web adaptada, organitzada per rutes i codis postals, 4 i comencem a matxacar per les xarxes socials. Durant el mes d’abril, només on line, facturem el doble de l’any passat. El primer mes de pandèmia ja arrenquem amb el delivery i la gent s’emocionava que li portéssim el menjar a casa. Va ser dur perquè comptàvem amb el personal mínim, hi havia por al contagi i vam haver de prendre decisions molt ràpides però l’esforç va valer la pena i ens ha portat a reforçar i a posicionar la marca”, ens conta Jacob.

“Buscar la solució a cada problema i estar al 100% cada dia aquesta és la clau”, afegeix Carme. “Ens hem consolidat però ara hem de continuar creixent i evolucionant. Jacob i jo fem una bona fusió. Jo tinc la maduresa i l’experiència i ell té les idees i la fortalesa. La fortuna és estar els dos junts.”

La fortuna és meva per poder gaudir de la seva companyia, de poder compartir les seves experiències al llarg dels tres anys i mig de vida del restaurant i ser testimoni de les seves il·lusions i nous projectes. A més d’una entrevista propera i inspiradora m’emporto una autèntica Sukomi Japanese Experience que ja guardo entre els meus @gastroorgasmos més destacats.

Carme i Jacob ja han trobat el seu ikigai, concepte japonès que es tradueix com a sentit de la vida o raó de ser. Desitjo que vosaltres, benvolguts lectors, també el trobeu o hi sigueu a prop.

Només em queda donar les gràcies per acompanyar-me en aquest nou viatge i acomiadarme fins a la nostra pròxima cita amb la cultura gastronòmica de les Terrres de l’Ebre.


Fuensanta López (Múrcia, resident a Amposta)
Actriu i Coach. Apassionada de la gastronomia, de la cultura, de Federico García Lorca i de Les Terres de L’Ebre.
El menjar i el bon vi com a plaer, inspiració i punt de trobada.
@gastrorgasmos @fuensantalopez_

Vols rebre la revista en format digital?

Apunta’t a la família digital de l’Estel enviant-nos aquest formulari i rebràs cada mes la revista en PDF al teu e-mail!
Scroll to Top